“Engel has left the building!!!” Ik bedoel de boot. De woonboot om precies te zijn, want na twee succesvolle edities van Woonboot Producties heeft Engel heeft zijn woonboot verlaten en voet aan wal gezet op zijn beloofde land: Engelland. Uiteraard moeten we de woonboot niet direct helemaal afschrijven, want een derde woonboot producties zou natuurlijk pas echt scheepsrecht zijn. Voor nu heeft Engel in ieder geval gekozen om terug te keren naar de basis van hiphop. Het draait op deze cd niet om nieuwe foefjes, maar om de beats, de cuts en natuurlijks de raps.Engel heeft zijn eigen land gecreëerd, waardoor hij zich niet meer hoef te houden aan de geldende regels in de hiphopscene. Als eigen baas trekt hij zijn eigen plan en iedereen is welkom hier van mee te genieten. In Engelland is namelijk veel om van te genieten. Engel geeft zich in de teksten op dit album helemaal bloot. Mocht je hem nog niet kennen, dan kun je op deze cd horen hoe hij als mens en MC in elkaar steekt.
Dat Engel het grote publiek nog niet bereikt heeft is geen verassing. Hij kiest niet voor het maken van hits en het verleggen van grenzen, maar blijft dicht bij zijn liefde hiphop. Juist dat maakt hem voor de echte hiphopper heel interessant. Zoals hij zelf zegt in het nummer Next Level: ‘Next Level shit?! Wat denk je zelf? Dit is hiphop zonder toeters en bellen’.
Als kleine jongen werkte Engel de hele week keihard om in het weekend een album te kunnen kopen. Kleine jongens worden groot en nu is het dus aan Engel om een album te maken dat door kleine jongens wordt meegerapt. Dat doet die niet alleen, want op het nummer Kleine Jongen wordt hij bijgestaan door Jiggy Djé op het refrein en DiggyDex en oudgediende Def P op de verses.
Echte hiphop maak je blijkbaar niet in je eentje, want Engel heeft aardig wat vrienden op laten draven. Naast DiggyDex, Jiggy Djé en Def P sieren ook Tim en de mannen van KernKoppen de nummers van Engel op met hun vocalen. Voor de beats heeft Engel ook verschillende mannen benaderd. Natuurlijk heeft Daniel weer een productie afgeleverd, maar ook de muzikale invloeden van Cru, STW, DJ Reds, Bushmeister J, DiggyDex, DJ DCL, DJ Daan, Wilcoholic, Darin G en Engel zelf zijn terug te horen op deze platen laten van zich horen op deze plaat.
“Ik breng het terug naar de basis, ik breng het terug omdat de kunst verwaterd, ik breng het terug om een punt te maken, fuck het slaplullende zakkenvullende gajes!”. Dat is de boodschap in het nummer De Basis. Begeleid door DJ DNS, DJ Daan en DJ DCL wordt deze boodschap heerlijk flowend overgebracht. Dit nummer lijkt mij precies de kern van deze cd weer te geven. Engel wendt zich af van de huidige urban scene en kiest voor de oldschool hiphop.
Dat Engel over de nodige humor beschikt blijkt wel uit het nummer Sorry. In dit nummer zegt Engel sorry tegen alle mensen die hij midden in de nacht strontlazerus lastig valt via de telefoon. Ook DiggyDex schijnt deze vervelende gewoonte te hebben, maar de heren schijnen niet van plan te zijn hun drankgebruik te minderen. Ze maken namelijk niet alleen excuses voor de keren dat zij ’s nachts gebeld hebben, maar ook voor de keren die nog zullen volgen.
Tracklisting:
01.Trossen Los (productie: Cru)
02. Welkom (productie: STW, Cuts: Dj Reds)
03. Kleine Jongen ft. DiggyDex, Def P & Jiggy Djé (productie: Bushmeister J)
04. Buitenbeentje (producties: STW, zang: Onno)
05. Trots (productie: DiggyDex)
06. Next Level (productie: STW, Cuts: Dj DNS)
07. Strijdlust ft. DiggyDex & Tim (productie: Cru, trompet: wouter)
08. Fase (productie: Daniel)
09. Altijd (productie: Bushmeister J, zang Onno, trompet: Wouter)
10. De Basis (productie: STW, Cuts: Dj DCL, DJ DNS, DJ Daan)
11. Sorry ft. DiggyDex (productie: DiggyDex)
12. Luilakken (productie: Diggydex, Cuts: Engel)
13. 1 Liefde (productie: Wilcoholic)
14. Kroegbanger ft. KernKoppen (productie: Darin G)
15. Over & Uit (productie: STW)
Conclusie: na de lekkere Kroegbanger met de KernKoppen is het Over & Uit en heb ik een lekker album gehoord. Engel had de wens om de oldschool hiphop weer even terug te brengen met zijn plaat en dat is duidelijk gelukt. Sommigen zullen zeggen dat het veel van hetzelfde is, maar ik denk dat het in deze tijd juist heel fijn is dat er weer iets “normaals”gemaakt wordt. De toetsers en bellen zijn achterwege gelaten en dat geeft deze plaat iets nostalgisch mee. In diezelfde sfeer is ook de strakke artwork van dit album, dat verzorgd werd door Ki. Het is een plaat geworden voor de liefhebber van hiphop, die genoeg heeft van alle gimmicks in Nederland. Oftewel, voor de jeugd van tegenwoordig, die genoeg heeft van De Jeugd Van Tegenwoordig.
Door:
Frank | Gepubliceerd: 18 Sep 2008 |
Gesloten