Donderdag 24 november was Bitterzoet (Amsterdam) het toneel van de poëtische verheerlijking van Peter Kops, beter bekend als de Prins Extince of De Exter-O-Naldus. Het concept: een aantal bekende en minder bekende Nederlanders draagt in dichtvorm teksten van Extince voor. Het event was een initiatief van Habbekrats en Stichting Balans, die zich inzet voor ouders met kinderen met leer- en gedragsproblemen. Het Bitterzoet-café was voor de gelegenheid getransformeerd in een quasi-literaire salonsetting, compleet met kaarslicht en pianomuziek die in een Franse supermarché niet zou misstaan. Verdoofd door deze culturele overdondering werd er plaats genomen aan de bar. Geheel in Peter Kops stijl namen de sprekers nog zo’n anderhalf uur extra om één voor één op het kleine podium, dat bedekt was met A4’tjes met Extince-lyrics, plaats te nemen.
Vervolgens leerde de toeschouwer het verschil tussen voordragen en voorlezen. Op twee á drie sprekers na was het duidelijk dat geen van hen zich in de tekst die hij/zij voordroeg verdiept had. Zo kwam acteur Roeland Fernhout met een ongepaste interpretatie van de track ‘Situatie’ van Ex’s tweede album. Er werd nogal lacherig gedaan over het eigenlijke thema van het nummer, waarin persoonlijk serieuze onderwerpen als huiselijk geweld aan bod komen. Thé Lau, zanger van nederpopband The Scene bleek zelfs zijn tekst nooit eerder gelezen te hebben. Zijn vrij komische voordracht van het toepasselijke nummer Te Lauw maakte echter een hoop goed. De tegenvallende lengte van het geheel was de drol onder deze brandende krant. Naast de kaarsjes waren de lichtpuntjes van deze avond afsluiter Maarten van Hinte die duidelijk wel wist wat hij voordroeg en Spunk-columniste Renske de Graaff, die met haar aanbiddelijke verschijning de vertolking van Viervoeters een suikerzoete invulling gaf. Uiteindelijk was er maar één persoon die deze avond echt schitterde, en dat was Extince. In afwezigheid.
Door:
Niels en Huussuh | Gepubliceerd: 29 Nov 2005 |
Gesloten