Na North West Metropolis en de Mindstate EP is het nu tijd voor het volwaardige Mindstate album van rapper/zanger Pete Philly en Producer Perquisite. Tijd voor een NLhiphop Special!
SpooK en Noedels voelden de heren aan de tand op het Epitaph kantoor in Amsterdam en deze extra extra large special is het resultaat.
Alle tracks op het album Mindstate vertegenwoordigen een bepaalde mindstate, oftewel gemoedstoestand. Dit merk je aan de muziek en natuurlijk de tekst.
Ben jij na het luisteren van een cd ook vaak nieuwsgierig wat de artiesten zelf over de nummers te vertellen hebben? Check dan deel twee van deze special want daarin lopen we alle tracks langs met de mannen zelf!
Deel 1:
NLHH: Gefeliciteerd met het album, was het een zware bevalling?
Pete: Nee het ging heel natuurlijk, voorral voor mij. Het ging eigenlijk heel chill
NLHH: Hoe lang hebben jullie erover gedaan om het geheel samen te maken?
Pete: Een tijdsbestek van anderhalf jaar...
Perq: Maar dat komt ook omdat we niet constant met het album zijn beziggeweest. We hadden eerst de Mindstate EP gemaakt, die is in januari 2004 uitgekomen. Eigenlijk hadden we toen het idee om het concept uit te bouwen tot een heel album. We wilden eerst nog een tweede EP maken, maar het is dus een album geworden. Daardoor heeft het ook langer geduurd omdat we er gewoon tijd voor hebben genomen. Het is ontstaan, het was niet vanaf punt 0 “wij tweeen gaan een album maken”
NLHH: Hoe zijn jullie bij dit concept (mindstate) gekomen?
Pete: Dat was toch wel echt mijn idee. We wilden sowieso een conceptalbum maken. En gemoedstoestanden leek me wel een goed idee, omdat dat iets heel universeels is. En omdat ik in die periode heel erg behoefte had om al mijn emotionele shit te uiten, om dat te documenteren. Als je jezelf limiteert kom je altijd tot creatievere dingen, wordt je gedwongen om niet zomaar bullshit te maken.
NLHH: Hoe is jullie samenwerking tot stand gekomen?
Pete: Ik had zijn muziek gehoord via een vriend van mij, die toentertijd met hem studeerde. En toen heb ik hem opgebeld, toendertijd was hij net bezig het derde project (Northwest Metropolis) van zijn eigen label op te zetten. Toen hadden we samengewerkt en dat verliep heel lekker, en vandaaruit is het heel natuurlijk zo gelopen dat we ook verder samen dingen met z’n tweeën gingen doen.
NLHH: Een andere samenwerking die opvalt op de cd is die met Talib Kweli, kunnen jullie daar iets over vertellen?
Pete: We hadden sowieso wel een beeld van de mensen binnen onze eigen cirkel die we graag erop wilden hebben. En toen we spraken over wie van buiten onze cirkel we erop wilden was Talib Kweli eigenlijk de logische keuze omdat hij net als wij niet voor de makkelijke beslissingen gaat wat betreft muziek.
Perq: Met name zijn eerste album. Reflection Eternal is een van onze favoriete hiphop albums. Ik vind hem ook de dopeste MC, al vind ik z’n laatste cd qua beats tegenvallen, maar qua MC’en nog steeds heel dope.
Pete: Perquisite heeft zijn management gebeld, en een bepaald moment hebben we het gewoon gedaan.
NLHH: Dus je hebt gewoon gebeld van “yow we willen...”
Perq: Dit is wel heel makkelijk nu gezegd. Ik heb inderdaad gebeld, gemaild en nog een keer gebeld en nog een keer gemaild. We hebben onze muziek opgestuurd en hij vond het dope; dat was voor hem wel een voorwaarde om met ons samen te werken. Op een gegeven moment bleek dat hij in europa ging touren en dat ‘ie in Londen zou zijn. Toen hebben we vrij last minute een ticket geboekt naar Londen, daar een studio geregeld via een kennis van ons die daar weer mensen kende, en daar die track met ‘m opgenomen. Aanvankelijk dachten we allebei dat het onmogelijk was om hem op ons album te krijgen maar het is dus wel gelukt uiteindelijk en dat is wel heel cool.
NLHH: Jullie cd wordt wereldwijd uitgebracht, en in Japan eerder dan in Europa...
Perq: Niet wereldwijd, dat stond bij de VPRO maar dat klopt niet helemaal. Hij wordt uitgebracht in Japan, Europa en Zuid Afrika. Als dat goed loopt zou het kunnen dat ‘ie ook in Amerika wordt uitgebracht omdat we nu samenwerken met een label dat oorspronkelijk Amerikaans is (Epitaph).
Pete: Het ding is trouwens dat we met Epitaph een licentiedeal voor de wereld hebben getekend, op Japan na, omdat we daar al een licentiedeal hadden. Dat is wat verkeerd was gecommuniceerd. Een licentiedeal geeft een label het recht om iets uit te brengen. En dat is qua gebied de hele wereld. Het wordt eerst in Japan uitgebracht omdat we daar al eerder die licentie hadden, en in de 1e instantie Europa omdat dit de Europese vestiging is. En Afrika is eigenlijk per toeval omdat we daar nu gaan spelen en ze daar ook connecties hebben.
Perq: Waarom we in Japan al een deal hadden: Mijn label, Unexpected records had al veel platen uitgebracht, dit wordt de achtste release. Op de een of andere manier liepen die eerdere platen heel goed in Japan. En daarom zijn we op een gegeven moment benaderd met de vraag of we een licentiedeal wilden sluiten voor dit album. Het komt nog steeds op Unexpected records uit, maar in licentie naar dat label. En toen hadden wij zoiets van ‘eigenlijk zou het ideaal zijn om ditzelfde ook voor europa te fixen’. Wij zijn helemaal in charge geweest van het hele creatieve gedeelte van het album. Wij hebben bepaald hoe het album eruit ziet, hoe het klinkt, wie de video heeft gedaan, alles. Maar als we dachten dat als we met een groter label samenwerken, zij gewoon meer promotionele moves kunnen gaan maken. Pete: Wij hebben geen tentakels in Turkije, Engeland en dat soort landen.
Perq: Dat is heel cool aan de samenwerking, dat wij gewoon creatief in charge zijn geweest, en blijven, en dat zij die extra moves kunnen maken.
NLHH: Heb jij (Perquisite) ook de beats met een bepaalde mindstate in je hoofd gemaakt?
Perq: Dat is verschillend gegaan, soms is het gegaan dat een beat had gemaakt, die aan Pete liet horen en hij zoiets had van ’woww dit is deze mindstate’. Bijvoorbeeld Motivated is zo gegaan. Het is ook andersom gegaan dat Pete het idee had van ‘deze mindstate ontbreekt nog op het album’ en dat ik vervolgens ging kijken of ik een beat had die daarbij paste. Het is absoluut zo dat de beats en de vocals in een lijn liggen. Ik heb sommige beats niet per definitie met een bepaalde idee van ‘okee ik ga nu een beat maken, en dat wordt de track hope’ Muziek maken doe je meer vanuit dat je in een bepaalde mindstate zit en je maakt iets, en achteraf kan je benoemen wat het is.
Door:
Casper en Niels | Gepubliceerd: 01 Apr 2005 |
Gesloten